Martha Bean feat. Joel Evans & Loes Swinkels Trio
De nieuwe ontdekking Martha Bean, “Finger picking wizardry and pitch perfect falsetto…enchanting”, noemen ze het in de Britse pers en wat een mooi album heeft zij gemaakt. “When Shadows Return To The Sea”Dit is de gelegenheid om Martha en haar vaste begeleider ( Martha Bean - guitar, piano and voice. Joel Evans - Wurlitzer keyboard) te zien debuteren in Nederland. In Engeland werd haar album lovend ontvangen. In eerste instantie werd het in eigen beheer uitgebracht, (“ Slick, intriguing and highly listenable, it makes you wonder what the record companies were doing, letting this one pass them by…**** ” – Dan Coxon, R2 Magazine) maar " When Shadows Return To The Sea" is nu opgepikt door CRS voor Europese distributie.
Heaven Magazine: When Shadows Return To The Sea staat bol van fraaie nuances en subtiliteiten, zowel in de basisbegeleiding en de strijkersarrangementen als in de zang.
Met deze cd haal je één van de mooiste singer-songwiter platen van de afgelopen tijd in huis.
En op Johnny's Garden schreef Theo Volk: Haar liedjes komen direct binnen en weten diep te raken. Dit vooral door gebruik te maken van afwisselende dynamiek. Na vaker luisteren blijkt pas echt hoe goed de liedjes zijn en kruipen ze onder de huid. Haar inspiratiebronnen variëren van Nick Drake, Fionn Regan en Sufjan Stevens tot aan Debussy en Radiohead.When Shadows Return to the Sea is een indrukwekkend debuut en zal zeker niet het laatste wapenfeit zijn van deze jonge singer-songwriter.
Luister hier naar het hele album: https://eurootspromotion.bandcamp.com/album/when-shadows-return-to-the-sea
Martha zal samen met Nederlands Folkbelofte pur sang Loes Swinkels een double bill voor haar rekening nemen.
Beauty Defeats All
Nog geen 24 uur geleden werden we weer eens geconfronteerd met de kwetsbaarheid van onze samenleving. Dan ligt het gevaar op de loer dat in een dergelijk perspectief alles irrelevant lijkt. De ontmoedigende werking van deze hoge mate van relativering kan verlammen. Maar het leven gaat door en blijven open staan voor kunst, passie en schoonheid is hiervoor een voorwaarde. De avond met Loes Swinkels en Martha Bean zou kunnen worden samengevat in deze drie woorden. Martha en haar bandleden waren om 6 AM uur vertrokken om op tijd de ferry te halen. De verhalen over problemen bij de grens van Frankrijk en een maal in Frankrijk er vervolgens er niet meer uit kunnen, had het gezelschap niet geheel onberoerd gelaten. Maar alles kwam goed. Martha arriveerde met haar muzikaal en levenspartner Joel en had nog twee andere bandleden bij zich van de uit totaal zeven leden bestaande band. De hele band laten toeren is een volgende uitdaging. Alleen al de agenda’s van deze zeven op elkaar af stemmen schijnt een logistieke nachtmerrie te zijn. Al tijdens de soundcheck bleek Martha toch haar oorspronkelijke plan om alleen met Joel te spelen te hebben gewijzigd. Joe Manger op Cajon als alternatief voor de drums deed toch mee. Mirka van oorsprong IJslandse, deed niet mee. Gelijktijdig met Martha en haar crew arriveerde Loes en haar mannen, Simon Snel en Ruben Klavers uit Nijmegen. Na een korte kennismaking van de artiesten onderling en met de In the Woods crew was er werk aan de winkel. Loes had met de twee heren een gevarieerde set voorbereid om het eerste deel van de avond te vullen.
Tijdens de soundchecks en de maaltijd en in afwachting van de show in de kleedkamer werd er nader kennis gemaakt en muziek uitgewisseld. Wat uiteindelijk resulteerde in participatie van Joe op de Cajon in twee songs van Loes. Loes besteedde bij de start een moment aan de gebeurtenissen in Parijs en begon heel passend met een a-capella uitvoering van een nieuwe song: “Behind The Shades”. Om vervolgens met de rest van de band ons te laten kennis maken met de titel song van haar laatste album. Loes voelt zich thuis op het podium en in diverse genres. In combinatie met twee ras muzikanten die moeiteloos schakelen. Beiden met een voorkeur voor de blues. Iets wat goed te horen was in de song van de bij ons regelmatig optredende Chris Smither. Loes zette op indrukwekkende wijze de Bonnie Raitt versie neer. Daarnaast een gospel traditional die zij kende van Patti Griffin, en natuurlijk haar eigen werk, inclusief een kwetsbaar Nederlandstalig liedje. Loes grossiert in teksten die gaan over twijfels, relaties, ouders kortom wat de mens zoal bezig houdt.
Na de pauze, nemen Martha en haar mannen ons gelijk mee in hun subtiele, fijnmazige sferische wereld. Vanaf de start met Martha achter de piano hebben ze het publiek in hun ban. De hoge verwachtingen werden waargemaakt ondanks de zenuwen en de vermoeidheid door de lange reis. Martha ver-excuseerde zich met regelmaat voor haar opgelopen kuchje. Joel Evans die met de bijzondere klanken en bas ritmes een tapijt legde onder de muziek, hielp Martha met regelmaat op weg door haar te herinneren aan de volgorde van de setlist of dat een song een intro verdiende. De wat ijle stem van Martha was soms onverwacht stevig. Net zoals haar pianospel met jazzy stijlvormen en fluctueringen van krachtig naar subtiel in één song. In de song: “Bad Blood”, solo op piano werd ze volkomen een met het instrument en leek bijna verbaasd toen ze aan het einde de zaal in keek en zich realiseerde dat er publiek zat. In “Don’t Get Lost” solo op gitaar liet ze ons kennis maken met haar gitaarbeheersing. De band was er volledig ter ondersteuning van Martha en deed dit op gepaste wijze. De brushes en andere percussie op de Cajon en de wisselende klanken uit de Wurlitzer uit 1965 zorgden voor de juiste ondergrond. Nog wat werken aan de introducties bij de songs zou het vervolmaken. In de toegift kroop Martha achter de Wurlitzer en spatte het spelplezier van het podium. Haar debuut op Nederlandse bodem was goed gegaan! Daar waren we het allemaal mee eens! Nog een show morgen weer samen met Loes en haar mannen en dan een paar dagen naar Amsterdam nu ze er toch zijn. Maar dinsdag wacht er weer een optreden in hun thuisland. Schoonheid, ontmoetingen en passie zorgden voor een avond die ons even de mogelijkheid bood om weer schoonheid te ervaren. Martha and her magic 7 komen terug riep ze al half onderweg ons nog even toe!
Loes Swinkels & Band
1.Behind The Shades (unreleased) *
2.Nothing As I Know
3.Mama
4.Trouble (unreleased)
5.Free (unreleased)
6.Voor Altijd **
7.December
8.The Strange Man [Dorothy Love Coates]
9.Misty Feeling [Loes Swinkels/Ruben Klavers] ***
10.Love Me Like A man [Chris Smither] ***
All tracks by Loes Swinkels except where noted
Loes Swinkels|vocals, acoustic guitar,
Ruben Klavers|electric & national guitar, harmony vocals
Simon Snel|bass guitar, harmonica, harmony vocals
* Loes, solo (a capella)
** Loes, solo
*** Joe Manger, cajon
Martha Bean & Band
1.When The Fear Comes
2.Catching Stars
3.The Conversation
4.A Better Man (unreleased)
5.Song Of The Sea
6.Who Changed The Clocks?
7.Bad Blood *
8.Don’t Get Lost In The Dark (unreleased) *
9.State Of The Art
10.This Is Not A Drill (unreleased)
11.I Still Remember
12.I Give My Word
13.Little Creatures (unreleased)
All tracks by Martha Bean
Martha Bean|vocals,piano, acoustic guitar, Wurlitzer piano [1965]
Joel Evans|Wurlitzer piano [1965], harmony vocals, acoustic guitar
Joe Manger|cajon
* Martha, solo