ARTIEST/CONCERT
zaterdag 3 februari 2018


Sweet Alibi feat. Jadea Kelly

Sweet Alibi feat. Jadea Kelly

Alweer een debuut en niet zomaar één! Nieuw bloed voor de noodzakelijke afwisseling. Afkomstig uit Winnipeg Canada Jess Rae Ayre, Amber Rose en Michelle Anderson of wel “Sweet Alibi”. U kunt met deze dames kennis maken,  door Tom Power van CBC Radio omschreven als: “If Mumford and Sons and the Supremes had a love child it would be named Sweet Alibi.” De dames werken regelmatig samen met een Jadea Kelly. Zo ook deze keer! Dat wordt genieten. Jadea reist constant tussen Toronto en Nashville en die invloeden komen terug in haar muziek. Haar muziek wordt als volgt geduid:Jadea has a nice mix of folk and contemporary indie pop, as an amalgam of Patsy Cline and Feist."  Jadea komt met haar trio en Sweet Alibi als vijfmansband en dat voor de reguliere toegangsprijs. Hamsterweken bij In the Woods.

Jadea Kelly: https://youtu.be/q8X-WXyTavA

 

VERSLAG

Canadian Invasion

Ooit maakten Canadezen deel uit van het geallieerde leger dat ons ruim 70 jaar geleden bevrijdde van onze oosterburen. Met als gevolg dat er nog veel half Canadezen zich onder ons bevinden. Waarvan een gros het niet eens weet. De tijdens de euforie van de bevrijding verwekte nazaten pasten niet zo goed in de moraal van de wederopbouw.

De invasie van de Canadezen bij In the Woods had wat minder, maar wel degelijk impact. Zowel logistiek een grote ‘van’ en aanhanger vol met artiesten materiaal en partners. Dit moest allemaal op zijn plek en gevoederd worden. Maar ook de impact op het publiek was niet minder bleek in de loop van de avond.

Canadezen zijn wat meer bescheiden en nuchter vergeleken met onze doorgaans Amerikaanse bezoekers. Maar ze wonen wel in dezelfde uitgestrektheid en overlevingsmodus als hun zuiderburen. We hadden net zelf de film “The Revenant” met DiCaprio gezien, toen drummer Jake tijdens de maaltijd zijn eigen berenverhaal had. Tijdens een glaasje wijn en een sigaretje op de porch in de achtertuin van zijn huis, brieste een beer letterlijk in zijn gezicht. Een beer die besloten had dat de achtertuin vol met goed gevulde bessenstruiken, vanaf nu zijn domein was. Zijn vriendin parkwachter van beroep, had op de juiste manier geschopt en geduwd en ternauwernood de beer buiten weten te houden en hen zelf veilig in huis gekregen. De beer is later gevangen en vertelde Jake zonder enig spoor van ironie zijn vriendin verliet hem de dag erna. Wat de grootste wond had achtergelaten liet hij in het midden. In zulke verhalen en hun observaties van de Nederlander, append op een fiets met een kind voorop en achterop krijg je enig zicht op elkaars wereld tijdens de ondanks grote groep gezellige maaltijd.

Het eerste deel van de avond was voor Jadea Kelly, die werd begeleid door Tom Juhas op gitaar en in enkele songs nog versterking kreeg van Jessica Ayre (Sweet Alibi) op backing en harmony vocals. Jadea heeft een karakteristieke stem die door de gitaarsoli van Tom werden geaccentueerd op gepaste wijze. Driestemmig waren de topmomenten van haar optreden. Inmiddels meer in Nashville dan in Canada, vertelde ze over de farm waar ze geboren en getogen was en die haar vader had overgenomen van zijn vader. Haar vader was inmiddels een gerimpelde man en er was niemand die het bedrijf ging overnemen. Tegenwoordig een wereldwijd verschijnsel. De farm met de naam Shamrock werd geëerd in de song Clover. Jadea liet in het midden of er Iers bloed door haar aderen stroomden gezien die naam van de farm. Een song gebaseerd op een nare periode uit het leven van haar zus. “Make Peace” paste naadloos in de songs over de schaduwzijde van het leven.

Sweet Alibi was vanaf het begin van het optreden een feest voor zowel de band als voor het publiek. Ze hadden zin in hun laatste optreden van de tour. De (samen)zang van de dames was een schoolvoorbeeld van hoe zowel stemmen solo als in close-harmony goed tot hun recht kunnen komen. Multitalent Jess met een prachtige stem, functioneel gitaarspel, kon ook nog eens goed overweg met de mondharmonica. In één van de songs liet ze ‘m knallen als een blues harp en later als begeleiding op een meer folky wijze. Amber stond ook solo haar mannetje en wisselde af met Jess in de introducties. De song “Walking In The Dark” werd door haar geïntroduceerd dat dinsdagen nooit meer hetzelfde waren. De song ging over haar op een dinsdag overleden moeder. Michelle haar rol zou gemakkelijk onderschat kunnen worden omdat zij geen intro’s en solostem deed. Maar ze had een belangrijke rol in de close-harmonies. En niet te vergeten de wijze waarop ze de banjo soms omtoverde tot een percussie-instrument door een staccato ritme te spelen als basis voor de song. Dit adequaat ondersteund door Alasdair Dunlop op bas en Jake Bell op drums. De laatste wist wanneer brushes gepast waren als begeleiding Overigens pakte Michelle alsof ze nooit anders gedaan had de gitaar over van Jess en perste er een paar solo’s uit met een gemak die indruk maakte. De teksten betroffen de zaken des levens, verlies, gemis en depressie. Het laatste in het opmerkelijk vrolijk klinkende “Deep”. Maar het was niet alleen zware kost. Enige met humor gelardeerde zelfreflexie was ook aanwezig. De song “Bodacious” werd geïntroduceerd met een hilarische bekentenis van Jess over haar stoppen met drinken. Toen dit eenmaal gelukt was, verveelde ze zich en het leidde tot een koopverslaving van met name oorringen en schoenen. Dit eenmaal onder de knie werd het overmatig daten met mannen. Ze voegde er met een glimlach aan toe dat het nu beter ging gemiddeld drie dates en één paar schoenen. Een bloedmooie versie van Dylan’s “Gotta Serve Somebody” was de geplande afsluiter.

De band mocht echter niet weg zonder toegift. Duidelijk overvallen door het enthousiasme van het publiek vond er druk overleg plaats backstage. Om ons vervolgens te trakteren op een a-capella uitvoering door de drie dames van “Mama Don’t Like My Man “ van Sharon Jones. Een tweede toegift vroeg nogmaals om spoedoverleg backstage maar uiteindelijk sloot de gehele band af met “My Love.”

Na het opruimen en afscheid nemen en nog een keer afscheid nemen en nog een vergeten tas die eindelijk ook mee ging met de eigenaar. Zat eindelijk de hele club in de “van” en verdwenen zij in de voor Canadese begrippen warme nacht.

SETLIST

Jadea Kelly

1.Count On

2.On The Water *

3.Make It Easy *

4.Make Peace (unreleased)

5.Right In Time [Lucinda Williams]

6.Clover

7.Good Girl

8.Beauty

9.Mariah *

 

All tracks by Jadea Kelly except where noted

Jadea Kelly|vocals, acoustic guitar

Tom Juhas|electric guitar, vocals

*Jessica Ayre|backup vocals

 

Sweet Alibi

1.Keep Showing You

2.Deep

3.I’ll Wait

4.One Chance

5.Trial

6.Middle Ground

7.Agitate [Khari Wendel McClelland]

8.Walking In The Dark

9.Bodacious

10.No Fear All Heart [Gord Zobrecki]

11.Gotta Serve Somebody [Bob Dylan]

12.Mama Don’t Like My Man [Sharon Jones] (a capella)

13.My Love

 

All tracks by Sweet Alibi [Ayre, Quesnel, Anderson] except where noted

Jessica Ayre|vocals, electric guitar, acoustic guitar, harmonica

Amber Quesnel|vocals, acoustic guitar

Michelle Anderson|vocals, banjo, electric guitar

Alasdair Dunlop|bass guitar

Jake Bell| drums