ARTIEST/CONCERT
zaterdag 12 januari 2019


Grant Peeples feat.Hadley McCall Thackston

Grant Peeples feat.Hadley McCall Thackston

Grant Peeples is een van oorsprong uit Florida afkomstige singer-songwriter, die via de nodige omzwervingen (oa Nicaragua) terecht is gekomen in Nashville. Het was Bob Dylan’s “Girl From The North Country” die Grant Peeples inspireerde om de gitaar op te pakken. Het duurde geruime tijd voor hij zijn songs zelf voor het voetlicht durfde te brengen. In zijn eigen nachtclub presenteerde hij liever andere muzikanten.  Zijn laatste album “Settling Scores Vol. II”  geeft een goed beeld van Peeples grenzeloze schrijverstalent, vervuld van maatschappij kritiek.

 Hij wordt begeleid door wat wel de ontdekking van 2018 mag worden genoemd Hadley McCall Thackston. Haar debuut album vers onder de arm maakt ze haar Nederlandse debuut op ons podium. Hadley McCall Thackston afkomstig uit Decatur, Georgia. Vanwege haar liefde voor de Ierse cultuur, verruilde ze haar woonplaats een aantal jaren geleden voor Ierland, waar ze begon aan een theater opleiding. De muziek won uiteindelijk toen een van haar demo’s in handen kwam van David Corley, vervolgens produceerde Hugh Christopher Brown haar titelloze debuut. 

https://youtu.be/CLqNuTeivyM   www.wolfeislandrecords.com
VERSLAG

From A Foreign Window.

Grant en Hadley kenden elkaar pas enkele dagen. Namelijk de periode dat ze gezamenlijk aan het toeren zijn in Nederland. Oorspronkelijk zou Grant deze keer toeren met Jaimee Harris waar hij al eerder mee getoerd had. Zij had andere bezigheden die het deze keer niet mogelijk maakten. Het is te danken aan Bert Pijpers van Continental Records dat zijn fijne neus voor talent resulteerde in een toer van Grant met Hadley McCall Thackston. Zo kort als ze elkaar kenden bleek geen obstakel te zijn om af te sluiten met twee spetterende duetten. Opvallend waren ook de overeenkomsten tussen hen. Beiden hebben ruime ervaring met andere culturen en gewoontes. Niet veel Amerikanen hebben zoals Hadley voor hun 26-jarige leeftijd in Ierland gewoond en gestudeerd en nu permanent wonend op een afgelegen klein eilandje voor de kust van Ontario, Canada. Dat is andere koek dan het zuidelijke Atlanta waar ze vandaan komt. Waarover overigens Hadley zelf zei tijdens een van de intro’s dat ze in deze hoofdzakelijk door Afro Americans gedomineerde stad een minderheid was. Kortom een template voor haar kijk op de wereld. Grant heeft in zijn jonge jaren door Zuid-Amerika gereisd en later 11 jaar gewoond in Nicaragua. Zoals Van Morrison de reislustige en kritische observaties van Lord Byron ooit samenvatte in de song; ‘Foreign Window’.

Hadley trapte af met de eerste set en liet ons weten en deels ook zien, met haar been in het gips, dat 2019 nogal slecht was begonnen. Relatie was net uit en deze dame uit zuiden was onbekend met de verraderlijkheid van sneeuw en ijs op Canadese bodem en dat gaat vaak niet goed in combinatie met haastige spoed. Op een stoeltje en been vooruit gitaar ertussen geklemd maakten we kennis met Hadley. Ze is geen fan van love songs maar had er wel een paar geschreven en uitgebracht op verzoek van een vriend en die song droeg gelijk zijn naam; ‘Wallace’s Song (Sage Bush)’. Hoewel bij de intro’s weinig te horen was van een ‘Southern Drawl’, wordt duidelijk dat een meisje wel kan vertrekken uit het zuiden, maar het zuiden nooit uit het meisje verdwijnt. In de imitatie van haar tante die de inspiratie was van ‘Redbird’ horen we het terug. Haar tante een klassieke Southern Belle, die erg bijgelovig is vertelde een jonge Hadley dat als je een Redbird ziet je er drie kussen naar moet blazen om je wens te doen uitkomen. Een spanningsveld met geloven in God en de klassieke scheidslijn tussen goed en kwaad in het Zuiden. Later komt dat weer terug in ‘Devil Or Angel’ over de relatie met haar stiefvader. ‘Change’ was een roep om verandering en gebaseerd op de kwaadheid die zij ervaart als de politie weer eens niet kleurenblind blijkt te zijn in haar vaderland. Ach Sam Cooke deed dit ruim 50 jaar geleden ook al. Maar alert blijven is van groot belang.

Na de pauze start Grant geheel in de traditie van singer songwriters en beat writers als Kerouac, die kritisch zijn op de maatschappij met een vlammend gedicht. Waarbij zijn dictie de voordracht bekrachtigd. Dat Grant niet voorbij kan aan de ontluisterende ontwikkelingen in zijn thuisland was vanzelfsprekend en komen o.a. aan de orde in: ‘ The People Prefer A Tyran’, ‘Trump’, ‘God Speaks To American People About The Man They Elected President’. Uiteraard kon Dylan niet ontbreken als er een performer staat die in de uitstervende traditie van aanklachten en protest tegen de huidige gang van zaken op het podium staat. De dagen van Woody Guthrie lijken even te zijn teruggekeerd. Ontroering maakte zich van de zaal meester met zijn eerbetoon aan één van onze favorieten Jimmy Lafave. Wederom werd bevestigd wat een fijn en sociaal mens Jimmy was ook naar medemuzikanten. In de songs; ‘It’ll Never Be Love Again’ en ‘Lilianna’ maakten we kennis met een andere Grant. Lilianne het verhaal over een ontmoeting met iemand waar het meteen mee klikte en dan na vertrek uit het verre Zuid-Amerikaanse land vervuld van hoop op een gezamenlijke toekomst. Dan na lange tijd geen contact terug naar haar land om te horen dat ze is ‘verdwenen’. Het ogenschijnlijke grappige ‘Found A Picture On Your Phone’ kaart een maatschappelijk fenomeen aan dat veel slachtoffers maakt. Met ‘More For Us, Less For Them’ wordt het een interactief optreden. De beide kanten van de zaal vervullen keurig hun door Grant voorgestelde opdracht uit. Hadley wordt gevraagd om weer op het podium te komen en in gezamenlijkheid zetten ze een prachtig duet neer in de traditie van ‘murder ballads’ en gezien de intro van Grant als protest tegen het bestaan van de doodstraf in een hele rij landen die hij op noemt eindigend met de VS. Nog een duet met als thema, alter ego’s zowel de goede als de slechte. Grant sluit geheel in stijl en unplugged in de zaal staand vlammend af met een talking blues. Deze man is geen briljante zanger of gitarist, maar een ras-performer met het hart op de juiste plek. De gedachte aan het eind van de avond was; Hadden we maar meer van deze performers, wellicht stond het er dan beter voor in dat grote land aan de andere kant van de oceaan met die dorpsgek aan het hoofd.

 

 

 

 

SETLIST

Hadley McCall Thackston

1.Slowburn (unreleased)

2.I Would But I Won’t (unreleased)

3.Butterfly

4.Ellipses

5.Ghost

6.Redbird

7.Somehow

8.No

9.Devil Or Angel

10.Wallace’s Song (Sage Bush)

11.Change

12.Last Mountain Waltz

All tracks by Hadley McCall Thackston

Hadley McCall Thackston|vocals, acoustic guitar

 

Grant Peeples

1.The People Prefer A Tyran (Poem)

2.Searching For A Sign

3.Trump (unreleased)

4.It’ll Never Be Love Again

5.Things Have Changed [Bob Dylan]

6.Late Jimmy LaFave Blues (unreleased)

7.Found A Picture On Your Phone [Eric Schwartz]

8.God Speaks To American People About The Man They Elected President (Poem)

9.This Could Be A Long Night

10.Lilianna

11.More For Us, Less For Them

12.The Hanging*

13.You’re A Slave To Your Imagination *

14.Grant’s Talking Blues (For Jack Saunders and Slim McElderry) (unplugged)

All tracks by Grant Peeples except where noted

Grant Peeples|vocals, acoustic guitar

*duet, Grant & Hadley